maandag 11 tot vrijdag 15 november 2024
|
|
|
FORUM
Nu vrijdag zangforum.
Vrijdag 15 november is er een toonmoment van de lessen muzinami.
|
|
BELANGRIJKE DATA
Verdere info volgt telkens in het Vliegernieuws
19/11: oudercontact kleuter
30/11: fuif 30 jaar De Vlieger
06/12: Sinterklaas 30 jaar De Vlieger
10/12: oudercontact lager
15/12: infomorgen
05/02: pedagogische studiedag
23/02: infomorgen
25/04: ateliers
27/04: infomorgen
30/04: pedagogische studiedag
16/05: verwendag 30 jaar De Vlieger
28 en 30/05: vrije dag
10 en 11/06: vrije dag
12 en 13/06: kleuterkamp
28/06: schoolfeest 30 jaar De Vlieger
30/06: pedagogische studiedag
|
|
WAPENSTILSTAND
Maandag 11 november
Op maandag is er geen school, jullie kunnen dus genieten van een lang weekend.
|
|
OUDERCONTACT KLEUTER
Dinsdag 19 november
Op dinsdag 19 november is het oudercontact voor het kleuter. De intekenlijsten hangen alvast uit in de hal aan de wolkjes. Graag aanduiden welk moment het beste past voor jullie. Alvast bedankt.
|
|
VLIEGERFUIF
Zaterdag 30 november – steunkaarten
In de boekentas van jullie (oudste) kind zal je 3 steunkaarten voor de fuif vinden.
Het zou super zijn als jullie oma/opa, buurvrouw/man, familie of vrienden ons steunen door een kaart te kopen. Dit zijn geen inkomkaarten voor de fuif, ze zijn enkel bedoeld als steun. Alle beetjes helpen, ook als je er maar ééntje kan verkopen. De centen mag je aan de klasleerkracht bezorgen.
Alvast bedankt voor jullie moeite !
De inkomkaarten voor de fuif zijn te koop in het secretariaat of op woensdag en vrijdag in de hall. Breng vrienden en familie mee om samen een danspasje te wagen. We hopen op een grote opkomst! Tot dan 🙂
|
|
30 JAAR DE VLIEGER
Maandelijkse foto uit de oude doos
Elke maand komt er een oude foto in het Vliegernieuws uit de beginjaren van Leefschool De Vlieger. We laten kinderen raden wat er toen gebeurde…
Alec Proot:
- De kindjes zijn aan het dansen bij de tak en hun huis. Aan de tafel zijn ze aan het praatjes maken. Dat is Juno.
Idris Ooms:
- Ik denk dat die aan het kijken zijn naar die stokken. Das vies. Die mensen zijn ook aan het eten. En ook werken.
Rosie Colpaert:
- Die kindjes zijn in een nieuw huisje. De gordijnen daar moeten nog toe. Ook bij de deuren.
Daan Wallaeys:
- Ze zijn aan het spelen. Het is ook koud. Die heeft een muts. Wie is da allemaal?
Amber Dierickx-Visschers:
- De muren zijn ze aan het maken. En de speelplaats kapot aan het maken.
|
|
MOEILIJKE ETERS
De opvoedingswinkel – 13 november
Op 13 november organiseert de Opvoedingswinkel Oostende een info middag over moeilijke eters.
Deze gaat van start om 14 uur en ze voorzien opvang voor de kinderen.
|
|
Kaat
Sport
Zwemmen
Maandag: 3de en 4de leefgroep
Turnen
Maandag: 5de en 6de leerjaar
Dinsdag: Kristin, Phoebe, Kayleigh en Cindy
Woensdag: Cindy, Kayleigh, Nienke en Els
Donderdag: Ann-Sofie, Jolien
Vrijdag: 5de lj, 6de lj, Ann-Sofie en Jolien
|
|
|
Els – 1e leefgroep
Peuters
- We laten de nieuwe peuters nog wat verder wennen aan de nieuwe omgeving. Alle begin is moeilijk, we zijn blij met kleine stapjes vooruit.
- We werken verder rond ‘de dieren in het bos’. Wie materiaal of boekjes heeft mag dit meebrengen naar de klas. Zo leren we ook speelgoed van thuis delen.
- Maandag 11 november is er geen school.
- Donderdag 14 november gaan we een volledige dag naar het bos in Brugge.
We vertrekken om 9u met de bus en keren om 14u30 terug.
Graag allemaal het volgende meebrengen/aandoen:
*warme kledij
*laarzen (!)
*rugzak met lunchpakket: boterhammendoos, fruit, koek + waterfles (hou het compact).
*reservekledij of pampers zijn niet nodig, ik neem gerief mee van school.
- Dinsdag 19 november: oudercontact (zie lijst aan de klasdeur).
|
|
|
Nienke – 1e leefgroep
Jongste kleuters
PROJECT: DE KLEUREN VAN DE HERFSTBLADEREN
Project
Dankjewel om allemaal samen op zoek te gaan naar de verschillende herfstbladeren in de herfstvakantie.
De kinderen waren meer dan trots en kijken graag in de boekjes van de ander.
Volgende week werken we nog een week verder rond ‘de kleuren van de herfstbladeren’.
Daarna starten we met een nieuw project.
Uitstap
Volgende week donderdag 14 november, gaan we een volledige dag naar het bos in Brugge.
We vertrekken om 9u met de bus en keren om 14u30 terug.
Graag allemaal het volgende meebrengen/aandoen:
- warme kledij
- regenpak of regenbroek
- laarzen (!)
- boekentas met lunchpakket: boterhammendoos, fruit, waterfles en koek.
- extra paar sokken in de boekentas
Belangrijk
- Maandag 11/11: geen school (wapenstilstand)
- Vrijdag 15/11: wie graag nog eens de kring wil meevolgen, is meer dan welkom! Ook papa’s 😉
- Dinsdag 19/11: Oudercontact (zie mail)
- Puppybezoek wordt nog even uitgesteld naar volgend project.
|
|
|
Kristin en Romi – 1e leefgroep
Oudste kleuters
Bedankt aan iedereen om zoveel bladeren te drogen. De kinderen maakten er mooie figuren mee, en vonden het leuk om ze te laten dwarrelen.
We werkten ook aan een vrije tekst over de herfst. Volgende week zullen de resultaten te zien zijn.
Maandag is er geen school
Woensdag gaan we musiceren met Loeki
Donderdag gaan we met alle kleuters naar het bos in Brugge. Verder info volgt via mail op smartschool.
|
|
|
Phoebe – 1e leefgroep
oudste kleuters
Project
We werken nog een beetje verder rond de herfst. Materialen rond de herfst blijven welkom in de klas.
Woensdag hebben we kunstkuur met Loekie.
Donderdag gaan we naar het bos (zie verder).
Uitstap
Donderdag 14 november, gaan we een volledige dag naar het bos in Brugge.
We vertrekken om 9u met de bus en keren om 14u30 terug.
Graag allemaal het volgende meebrengen/aandoen:
- warme kledij
- regenpak of regenbroek
- laarzen (!)
- boekentas met lunchpakket: boterhammendoos, fruit, waterfles en koek.
- extra paar sokken in de boekentas
|
|
|
|
Kayleigh – 2e leefgroep
1ste en 2de leerjaar
We kozen een nieuw project en zullen werken rond gezonde snoepjes. Wie hierover boeken of ander materiaal heeft liggen, mag dit gerust meebrengen naar de klas.
Volgende week dinsdag gaan we naar de bib met de klas van Yoshi.
Donderdag gaan we tijdens de lessen Godsdienst/Zedenleer op bezoek naar WZC St. Monica. We maken kennis met de bewoners en doen een aantal activiteiten samen.
Eerste leerjaar:
- We leerden de ie en w.
Lezen: graag elke dag even de klanken flitsen, en lezen in leesboekje 4 (blz 1-4)
Maandag doen we een eerste leestestje. We kijken of alle letters vlot verklankt kunnen worden, en hoe vlot de woorden (met de letters i, u, s, r, e, m, n, uu) gelezen worden.
We brengen jullie op de hoogte van het resultaat.
Stilaan proberen we niet meer te hakken en te plakken, maar de woorden traag en aanhoudend te lezen. Dit wordt ook zoemend lezen genoemd.
- Schrijfblaadje 5 klaar tegen vrijdag 15/11
- Rekenen: We leerden optellen tot 5 en oefenen dit nu verder in. Fijn dat iedereen gestart is met het flitsen van de getalfamilies tot 5!
Tweede leerjaar:
- Blijf heel veel hardop lezen thuis, in boekjes van hun (nieuw) leesniveau.
- Rekenbrevetten: Oefen goed voor het brevet dat je wil halen. Je kan dit doen met de flitskaartjes, Bingel, of met de QR-codes van Bolleboos.
Jullie kind weet welk toetsje ze kunnen oefenen (zie bundel rekenbrevetten).
- Donderdag dictee van WP 7. Zorg ervoor dat alle foutjes uit de vorige WP’s eerst verbeterd zijn. Graag samen de map op orde en in volgorde houden.
- Bingeltaakjes: Sommige kinderen zijn écht aan het Bingelen gegaan. Fijn om te zien! Vergeet niet om alle taakjes op tijd te maken.
|
|
|
|
Cindy en Marijke – 2de leefgroep
1e en 2e leerjaar
We zijn van start gegaan met ons nieuw project: Hoe wordt speelgoed gemaakt? (zie Smartschoolbericht)
Ondertussen zijn we naar de bib geweest. Een hele lading nieuwe boeken vult onze klas.
Dinsdag gaan we tijdens de lessen Godsdienst/Zedenleer op bezoek naar WZC St. Monica. We maken kennis met de bewoners en doen een aantal activiteiten samen.
Eerste leerjaar:
- We leerden de ie en w.
Lezen: graag elke dag even de klanken flitsen, en lezen in leesboekje 4 (blz 1-4)
Vrijdag doen we een eerste leestestje. We kijken of alle letters vlot verklankt kunnen worden, en hoe vlot de woorden (met de letters i, u, s, r, e, m, n, uu) gelezen worden.
We brengen jullie op de hoogte van het resultaat.
Stilaan proberen we niet meer te hakken en te plakken, maar de woorden traag en aanhoudend te lezen. Dit wordt ook zoemend lezen genoemd.
- Schrijfblaadje 5 klaar tegen vrijdag 15/11
- Rekenen: We leerden optellen tot 5 en oefenen dit nu verder in. Fijn dat iedereen gestart is met het flitsen van de getalfamilies tot 5!
Tweede leerjaar:
- Blijf heel veel hardop lezen thuis, in boekjes van hun (nieuw) leesniveau.
- Rekenbrevetten: Oefen goed voor het brevet dat je wil halen. Je kan dit doen met de flitskaartjes, Bingel, of met de QR-codes van Bolleboos.
Jullie kind weet welk toetsje ze kunnen oefenen (zie bundel rekenbrevetten).
- Donderdag dictee van WP 7. Zorg ervoor dat alle foutjes uit de vorige WP’s eerst verbeterd zijn. Graag samen de map op orde en in volgorde houden.
- Bingeltaakjes: Sommige kinderen zijn écht aan het Bingelen gegaan. Fijn om te zien! Vergeet niet om alle taakjes op tijd te maken.
|
|
|
Ann-Sofie – 3e leefgroep
3e en 4e leerjaar
We zijn volop een nieuw project aan het kiezen, misschien hebben we voor publicatie van het Vliegernieuws al een nieuw project, dan deelt je kind je dit graag mee!
Donderdag is er dictee WP 7.
Katrien:
Sinds maandag 4/11 sta ik op maandagnamiddag, op woensdag en op vrijdag in de klas.
Het was een fijne start.
Volgende week maandag (11/11) is er geen school.
Vrijdagnamiddag 15/11 staat onze eerste MUZINAMI gepland.
|
|
|
Jolien en Katrien – 3e leefgroep
3e en 4e leerjaar
De eerste vrije teksten zijn klaar en kan je lezen en zien op Seesaw.
Vergeet niet dat er maandag geen school is.
Op donderdag is er dan dictee van WP 7.
Op vrijdag hebben we voor het eerst muzinami (muzische namiddag).
Nu de drukke eerste periode wat voorbij is, zullen we kijken om wat verjaardagswensen in te plannen.
Katrien:
Sinds deze week gaat project niet meer door woensdag maar op dinsdag- en donderdagnamiddag.
We zijn volop een nieuw project aan het kiezen.
Spannend!
|
|
|
Lize – 4e leefgroep
5e en 6e leerjaar
Deze week mochten de kinderen zich ontpoppen tot echte laboranten en presenteerden ze in duo’s hun twee proefjes aan de rest van de klas. Het ene proefje ging al beter dan de andere maar het proces is soms leuker dan het gewenste resultaat!
Volgende week maandag is er geen school waardoor er een turnles wegvalt. Het dictee van het woordpakket wordt verplaatst naar de dinsdagochtend. Op vrijdag is er dan opnieuw turnen.
Deze week krijgen de kinderen hun toetsenplanning voor de toetsenweek (eind november) mee naar huis, ook jullie ontvangen deze nog via mail. Samen maken we ook nog een planning op die de kinderen thuis kunnen volgen en afstrepen.
|
|
|
|
Yoshi – 4e leefgroep
5e en 6e leerjaar
De kinderen hebben duidelijk genoten van de herfstvakantie en kwamen maandag met leuke verhalen in de kring.
Na de verdiende vakantie was het tijd om er weer in te vliegen. Er komen namelijk nog twee drukke lesweken. Daarna is er nog een herhalingsweek en dan is het zover: de toetsweek.
Op dinsdag kregen de kinderen de toetsenplanning mee. Op Smartschool kunnen jullie de planning ook digitaal terugvinden. De toetsweek loopt van 25 tot 29 november. Om de laatste rechte lijn naar de toetsweek goed in te zetten, focusten we deze week op de planvaardigheden.
Ik wens de kinderen veel succes. Ook aan de ouders alvast bedankt voor het helpen opvragen, studeren, oefenen, stress-bestrijden,…
Nog een leuk nieuwtje om dit vliegernieuws mee af te sluiten. De kinderen doen dit jaar mee met Whizzkids. Dit is een wedstrijd over heel Vlaanderen die de digitale opzoekingsvaardigheden van de kinderen aanscherpt. Een ideaal leermoment voor ICT en begrijpend lezen. In de eerste ronde scoorden de kinderen 150 op 150! Op naar de tweede ronde…
Volgende week staan enkele dingen op de planning, hieronder een overzicht.
Ma 11/11: Wapenstilstand.
↳ Geen school
Di 12/11: Dictee WP8
Do 14/11: Les techniek
↳ we gaan aan de slag met zagen, boren,… Graag kleren aandoen die vuil mogen worden.
|
|
|
|
DINSDAG
Groentesoep
Stamppot van prei
Gepaneerde vis
Tartaar
Melkdessert
Triangel van Emmental en spinazie- roomsaus curry veg
|
|
|
|
|